dilluns, 4 de gener del 2010

Dibuixant a na Xorica



Bon dia i bon any companys.

Aquets dies de festa he aprofitat per dibuixar a una amiga, es tracte de na Xorica que ja la vos vaig mostrar a un anterior post.

Na Xorica és una pastera, la més petita i sencilla de les embarcacions tradicionals dels nostres mars, construïda pel nostre company Antoni Pep Munar. Va ser ell qui hem va deixar els planols de formes i el projecte de matriculació d'aquesta pastera presentant-la inicialment com a auxiliar del llaüt Alçina.

Les seves dimensions bàsiques son:
  • Eslora : 2.75 m.
  • Mànega: 1.30 m.
  • Desplaçament: 0.4 tones.
Construïda per postissada de pí de 16mm i teca per la quilla, roda, codast i mirall de popa, tot junt per una séria de costelles i perfectament calefetada. Tot el conjunt prou sòlid i feixuc.

El motiu dels dibuixos que veis més abaix, fets amb el FreeShip que ja vos vaig comentar, són per intentar adaptar el concepte de pastera al projecte que tenc entre mans. D'aquesta manera en puc saber valors con el coeficient prismàtic per fer-ne una germana més estiradeta i de construcció lleugera encara que no tant tradicional.

Aprofit aquest post, per encetar un tema o més be una proposta. Si teniu o sabeu s'alguna planimetria interessant per algún motiu per convertir-lo a model 3D ja m'ho direu que es un momentet convertir un planol de formes tradicional a un model de Freeship.

Aquí vos deix les imatges de na Xorica i l'enllaç de descarrega de l'arxiu freeship de na Xorica, una pastera representant de les embarcacions menors de Mallorca.







I l'enllaç per descarregar l'arxiu de FreeShip que representa una pastera com na Xorica.
(l'he penjat a un servidor de descarrega directa, qui no sapiga com es mena, que m'ho digui)
http://www.megaupload.com/?d=71LY3UX2

Au, salut

4 comentaris:

  1. Hola, Toni. Moltes gràcies per aquesta feina. Ja m'he guardat el meo ordinador el que has penjat. Crec que seria bo començar a fer el mateix amb altres barques i crear un arxiu de formes quant més extens millor. Personalment, em resulta molt útil, per exemple, per veure les diferències entre embarcacions de l'època de la vela i les que ja foren pensades per dur motor. És una manera de trobar les particularitats que fan que no ens pensem que, per exemple, tots els llaüts són iguals, així com ens pot ajudar a associar unes formes amb un mestre d'aixa en particular.
    Precisament fa poc un midador m'han demanat si poden treure les mides del nostre llaút per representar-lo en 3D. N'estic ben content.

    ResponElimina
  2. Hola Fuster Groller!

    me alegro mucho de que vuelvas a escribir, pensaba que tenías el blog abandonado.

    Al hilo de los post anteriores y de este mismo quería preguntarte dos cosas:

    que te parece el Babson 14 de wooden boat? http://www.woodenboat.com/wbmag/babson14/index.html Parece cumplir los requisitos que pides, tal vez algo pesado. Y lo más importante, es fácil de construir? Si lees la revista parece que cualquiera puede construir cualquier bote sin dificultad. Es asumible por un "avanzado en muebles de ikea"?

    la otra cosa que quería preguntarte es sobre na xorica, es fácil de construir por un principiante? es cara de construir? volviendo a la revista wooden boat hacen cursos de carpintería de ribera/náutica donde pagas el curso y el material y te llevas el bote contigo. Sería posible hacer esto aquí? Considero que puede ser la mejor forma de crear patrimonio marítimo y de concienciar al resto de la sociedad. Si el fin de curso fuera la botadura de 4 o 5 pasteras la vez seguro que más de una institución pública vendría a hacerse una foto.

    Diego Riera

    ResponElimina
  3. David.
    Ja saps que tot el que proposes hem sembla bé, i realment passar les corbes és bo de fer, tant si son de planols antics com de medicions modernes i com tu dis, saber més del pq una barca és més curra que unaltre. Que les barques com les dones, si són curres sempre naveguen be.

    Diego.
    El que proposes és ben factible, de fet és la formula més acertada i comprovada als països que ens duen molt més avantatge de promocionar la navegació tradicional o simplement el gust per la navegació tranquila o lo que diuen ara "slow sailing".
    Per fer aquets tallers tenim tot lo necessari, l'escola de mestres d'aixa mateixa, l'associació de mestres d'aixa o que se jo. Tan sols hi ha d'haver voluntat. De fet en Toni Pep se que tenia en ment uns tallers de restauració. Però com tu, pens que no tot ha de quedar a la restauració, s'ha de poder acostar encara més la llatina o el simple fet de vogar, a més gent.

    ResponElimina
  4. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina