dissabte, 26 de desembre del 2009

Seguim amb el nou projecte. -definició de concepte

En primer lloc he de fer (bàsicament fer-me) una justificació del perqué no puc acceptar l'oferta que hem fa el company Toni Pep al seu comentari al post anterior.

En Toni Pep parla de construir una germana de na Xorica, una pastera que ja vos vaig presentar, he de confessar que hem faria moltes ganes, agafar unes bones pots de pi i que mestre Boliquet m'ensenyàs l'art de calafatar, però una pastera de construcció tradicional no compleix el primer requisit de disseny, el seu pes supera de ben segur el que un home pot aixecar fins a damunt un cotxe.

Començant amb els requisits de disseny el primer és el que en angles (ells que tenen noms per tot) anomenen "car toppable boat" que ve a ser una barca per dur a damunt es cotxo. En pos aquí abaix un exemple que ja suposa un màxim:





El motius d'aquesta imposició de lleugeresa va lligada directament amb l'ús que en vull fer de la barqueta:

Un programa lúdic ideal s'acostaria molt a aquell que pots obtenir d'una piraigüa de mar, com ja vaig dir a l'anterior post. Agafar la barca a damunt el cotxe, descarregar-la a qualsevol davallador o cala del llevant mallorquí (no s'ha de dependre ni de rampa per baixar-hi el remolc), i sortir a vogar, remar o fins i tot navegar amb una petita vela aferrat sempre a les penyes: Hi he de poder carregar els ormejos de pescar o si tan vols un nina guapa. Fins i tot, qui sap si atrevir-me a fer la volta a Mallorca amb una partida de dies bons d'estiu, tot carregant el necessari per pernoctar, tal com férem fa molts d'anys (que ho érem de joves) amb dos Lasers i un 420.

Fent un resum tot quedaria en:

Requeriments bàsics.

Transportable per un home sol.
Bon rendiment al rem.
Possibilitat d'un petit triquet per navegar a la vela tranquil·lament.
Construcció barata i senzilla, no més de 120 hores de feina.
Seguretat pensant en una trabucada (reserves de flotabilitat).
Espai mínim per l'estiba d'ormejos.


Primeres definicions de disseny.

Eslora: inferior als 20 pams, els 18 son una bona mida per allotjar-hi dues persones i no fer la barca massa feixuga.

Mànega: no superior als 5 pams, tant per fer-la bona de manejar com també pensant amb la finura a l'hora de remar.

Formes: Inspirades amb les barques petites de les illes, pensant amb unes formes prou quillades, i de calat superior cap a popa, tant per una bona estabilitat de rumb a l'hora de remar com per poder aguantar la deriva de la vela sense la necessitat d'orsa. Aquestes formes s'han d'optimitzar en un nombre de pantocs mínims pensant amb la simplicitat. També pens amb una planta a l'estil dels gussis (amb doble proa) així tant podre anar cap endevant com cap endarrera.

Sistema de construcció: Encara que existeixen possibilitats alternatives com (skin on frame) pens amb la construcció amb tauladell primet i una laminació amb fibres, segurament utilitzant el sistema de pantocs cosits i encolats.

Be, en un pròxim post vos posaré alguns exemples de barquetes semblants, però ja sabeu que la meva ha de ser meva del tot, des de la primera retxa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada